Marie-France Derderian, hoofddocent en directeur van onze masteropleiding Hospitality, Ondernemerschap en Innovatie, onderzoekt de mogelijke gevolgen van de huidige crisis voor een van de grootste groeimotoren van de wereldeconomie: ondernemerschap.
In het licht van de wereldwijde COVID-19 pandemie moeten ondernemers een nieuwe realiteit onder ogen zien: dat het niet alleen gaat om een enorme gezondheids- en gezondheidscrisis die miljoenen, of zelfs miljarden mensen over de hele wereld treft. Zij veroorzaakt ook een ongekende neergang van de wereldeconomie.

De cijfers zijn verbijsterend. Op het moment dat dit verslag werd geschreven, had Frankrijk in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste daling van het BBP – 5,8% – sinds 1949 geregistreerd. Ondertussen is in de VS het aantal werklozen of werklozen onder de 40 miljoen gepasseerd. Hieruit blijkt de breekbaarheid van onze economieën en hun grondvesten.

De wereld is onder onze ogen snel verschoven, maar de verschillende scenario’s en realiteiten zijn niet dezelfde, afhankelijk van waar u vandaag uw bedrijf runt.

De reacties van de overheid, de volksgezondheid en de economie zijn enorm verschillend als u een ondernemer bent die in de VS of in Europa is gevestigd. Als oprichters van bedrijven zult u ook heel verschillende actieplannen nodig hebben, afhankelijk van uw sector en bedrijfstak.

Als u actief bent in de sectoren online winkelen, voedselbezorging, videospelletjes of videoconferenties, waar de zaken momenteel sterk in de lift zitten, ziet de situatie er heel anders uit dan wanneer u een bedrijf runt in de hotel-, restaurant-, detailhandels-, amusements- of sportsector.

Ondernemers in sectoren die door COVID worden getroffen, moeten er rekening mee houden dat zij 50% tot 80% van hun omzet en een groot deel van hun marktwaarde zullen verliezen. De stedelijke mobiliteit e-scooter start-up Lime, voorheen een ster bedrijf, heeft bijvoorbeeld ongeveer 80% van zijn waarde verloren. Bij de fondsenwerving van het bedrijf in 2019 (310 miljoen dollar) werd de waardering vastgesteld op 2,4 miljard dollar. Maar in mei van dit jaar waardeerde een voorgestelde investering door Uber het bedrijf op slechts 510 miljoen dollar.

Hetzelfde geldt voor Airbnb, het platform voor kortetermijnverhuur dat de afgelopen jaren ook een ster is geweest. Airbnb was van plan om in 2020 naar de beurs te gaan, maar de beursgang wordt nu uitgesteld tot volgend jaar. Volgens de Financial Times heeft het bedrijf 16% gesneden in zijn potentiële marktwaarde, die is gedaald van 31 miljard dollar naar 26 miljard dollar. En om de commerciële impact van de pandemie te onderstrepen, heeft Airbnb onlangs aangekondigd dat het ongeveer 1.900 personeelsleden zal ontslaan – zo’n 25% van zijn personeelsbestand – omdat het worstelt met de neergang in de zakenwereld.

Ook een beetje positiviteit


Toch zijn er twee positieve gedachten die we altijd in gedachten moeten houden:

Ondernemers zijn vechters; van nature optimistisch en veerkrachtig. Zij zullen deze moeilijke periode te boven komen omdat het in hun DNA zit om terug te veren.
Elke crisis heeft een eindpunt. En dit zal voor ondernemers het teken zijn om iets nieuws te ondernemen.
De sectoren die het zwaarst door de COVID worden getroffen – met name die in “sociale” sectoren zoals de horeca – kunnen van de gelegenheid gebruikmaken om te innoveren, met meer digitalisering en disruptie in hun bedrijfsmodellen om het aantal contactpunten met hun klanten te vergroten.

Mijn tips voor ondernemers om deze crisis het hoofd te bieden


Een basisherinnering: een bedrijf heeft drie troeven nodig om winstgevend en duurzaam te zijn:

Geld (toegang tot kapitaal)


Knowhow of specifieke expertise
Een team (mensen)

  1. Uw eerste troef: geld
    Blijf spelen om te winnen, niet om te overleven:

Op deze manier moet u erin slagen te overleven; en tegelijkertijd bereidt u zich voor op de dag nadat de crisis voorbij is.

Actie 1: De diagnose

Accepteer dat uw vorige businessplan nu achterhaald en irrelevant is; bereid u vervolgens voor op een worst-casescenario. U moet de huidige realiteit onder ogen zien.

Stel uzelf de vraag:

  • Waar stond u aan het begin van 2020? Was u in goede vorm of niet, en waarom?
  • Waar ziet u zichzelf in het derde of vierde kwartaal van 2020?
  • Hoeveel geld heeft u vandaag in kas?
  • Hoeveel geld heeft u nodig om de komende 18 maanden in leven te blijven? Maak een plan voor Q1 2021

Actie 2: Cash (uitgaven en inkomstenbronnen)

Cash is de sleutel. Het is tijd om al uw uitgaven te herzien: niet-essentiële uitgaven moeten worden geschrapt om uw cash burn rate te verlagen. U moet uw bedrijf slanker maken door uw vaste kosten om te zetten in variabele kosten om zo wendbaarder te worden. Verminder de kosten voor marketing en evenementen: alles wat niet essentieel is voor het dagelijks leven van het bedrijf moet worden geschrapt.

Bepaal en zorg voor uw inkomstenbronnen. Analyseer uw klantenportefeuille om te proberen te raden wie van uw klanten misschien niet meer in staat is zijn facturen te betalen. Als u kunt, moedig dan snellere betalingen van uw klanten aan.

Actie 3: Toegang tot kapitaal

Evalueer en bereken de potentiële risico’s. Controleer tegelijkertijd met uw risicokapitaalverschaffers, uw aandeelhouders, uw partners, uw bankier, uw vertrouwensrelaties, of zij bereid zijn u te steunen en u te helpen tijdens deze crisisperiode; en tot waar en wanneer. Zorg voor de financiering die u volgens uw berekeningen nodig hebt om overeind te blijven

  1. Uw tweede troef: uw expertise, uw waardevoorstel, uw markttoepassing
    Maak van deze gelegenheid gebruik om uw fundamentals te verbeteren en robuuster te maken.

Uw product:

Je technologie- en ontwikkelteams kunnen deze tijd gebruiken om dieper te gaan en je product te verbeteren. Zorg ervoor dat u een pain killer creëert. Neem deze tijd om je tech team te trainen in nieuwe software (online en gratis open platform).

Het uitvoerende team:

Grijp deze kans om je market fit te verbeteren. Wat is uw echte waardepropositie? Strategisch denken is mogelijk omdat CEO’s en executives nu eens niet slaaf zijn van de korte termijn cijfers en de tirannie van maandelijkse/kwartaalelijkse omzet- en prestatierapportages. Probeer een stap terug te doen; kijk of u uw strategie kunt veranderen of aanpassen en nieuwe processen kunt invoeren.

De verkoop- en marketingteams:

Neem deze tijd om met uw beste klanten te praten en te innoveren. Analyseer uw NPS (net promoter scores), begrijp waarom ze van uw product houden en waarom ze u zouden kunnen verlaten. Duik diep in uw klantendatabase. Ontdek uw pleitbezorgers en ontdek welke producteigenschappen ontbreken: heeft u tijd om ze te implementeren en om uw product of aanbod 10x beter te maken?

Het is ook tijd om te innoveren en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Restaurants kunnen overstappen op afhaalmaaltijden; sommige restaurants geven elke ochtend een dagelijks recept op hun social media-kanalen, terwijl klanten via samenwerkingen met UberEATS of andere bezorg-voedselapps eten of gerechten kunnen bestellen voor bezorging – iets wat veel bedrijven zich een maand eerder niet hadden kunnen voorstellen.

  1. Uw derde troef zijn mensen: stel u uw nieuwe toekomst en werkwijzen opnieuw voor
    Tijdens deze crisis moeten uw medewerkers meer geëngageerd blijven dan ooit, om zich er doorheen te slaan. Communicatie is van cruciaal belang. Versterk uw dagelijkse communicatie en probeer de onzekerheid zo veel mogelijk te beperken, zodat het moreel van uw werknemers er niet onder lijdt. Zorg voor hen, bescherm hen, zorg dat ze gezond en veilig zijn. Wees glashelder en eerlijk tegenover uw teams over wat u weet en wat u niet weet.

Vergeet niet dat werken op afstand meer flexibiliteit biedt, maar het zal een deel van de chemie van creativiteit (spontane beslissingen genomen bij de koffieautomaat) om zeep helpen. Vertrouwen en nederigheid zijn van cruciaal belang om uw managementpraktijken opnieuw uit te vinden of te vernieuwen. Sta dichter bij uw teams. Managerial innovatie zou minder controle en meer vertrouwen kunnen zijn. U moet uw manier van werken opnieuw uitvinden en veranderen met hun inbreng. Deze onrustige tijd vereist andere culturele verschuivingen. Aarzel niet om hen te vragen hoe zij zouden willen werken wanneer de ‘normale’ routine terugkeert.

Elke crisis is een kans


Vergeet niet dat sommige van de meest ontwrichtende of interessante bedrijven zijn ontstaan en van de grond zijn gekomen in tijden van crisis. Ik denk aan Google, eBay, LinkedIn… na 2001; en Uber, Airbnb, Instagram, WhatsApp na de financiële crisis van 2008. Dit betekent dat er grote kansen zijn voor grote leiders!

Na de crisis van COVID-19 zijn de te leren lessen:

Beperkter reizen van goederen en mensen, met name zakenreizigers (meer werken op afstand en vergaderingen op afstand) door de impact van fysieke afstandseisen. We moeten rekening houden met toekomstige sanitaire crisissen of zelfs nieuwe oorlogen als gevolg van de wereldwijde overbevolking.
De potentiële groei van de “dematerialisatie” van producten en diensten: we zouden bijvoorbeeld getuige kunnen zijn van een hausse aan 3D-printers om in elk land maskers en beademingsapparatuur te produceren.
Meer flexibiliteit in de besluitvorming van bedrijven: we hebben bijvoorbeeld gezien dat bedrijven als Apple hun activiteiten vrijwel van de ene dag op de andere hebben aangepast om gelaatsschermen voor medisch personeel te ontwerpen, te produceren en te verzenden.
Er zal een einde komen aan het model van de lage-kostenaankopen van producten, waarbij China en India de producenten van de wereld zijn. Ook aan de globalisering. Deze crisis zal de betrekkingen tussen landen en staten veranderen: nieuwe uitdagingen, nieuwe inzet, nieuwe gevaren, nieuwe bedreigingen (gezondheid en klimaat).

Regeringen moeten en zullen eisen dat zij onafhankelijk en autonoom zijn met betrekking tot kritieke medische voorraden en geneesmiddelen. We kunnen leren hoe Korea, Singapore en Taiwan COVID-19 snel onder controle hebben gekregen, maar hun bevolkingen zijn bereid om technologieën voor persoonlijke tracering en gezichtsherkenning te aanvaarden die in andere samenlevingen (een groot deel van Europa bijvoorbeeld) nog niet aanvaardbaar zijn. Een minder open en waarschijnlijk ook minder vrije wereld valt te verwachten.

Nu de virusbeheersing in grote delen van de wereld waarschijnlijk zal aanhouden, zullen we zeker nieuwe manieren van leven zien die nieuwe behoeften doen ontstaan, die op hun beurt nieuwe kansen voor ondernemers zullen creëren. Er zullen nieuwe bedrijfsmodellen, nieuwe aanbiedingen rond dematerialisatie, moeten worden uitgevonden.

In de komende jaren zal de nieuwe koning van de wereld de “Amazon van de dematerialisatie” zijn. En het zullen de ondernemers zijn die deze nieuwe wereld zullen verwezenlijken.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *