Wil je (super) snel afvallen door detoxen?

Wil jij snel afvallen en meerdere kilo’s per week verliezen zonder te stoppen met eten? Onmogelijk zeg je? Zeker niet, met een eiwitdieet kun je blijvend afvallen zonder honger. Lees hier precies hoe dat mogelijk is!

Buikspieroefeningen die buikvet verbranden

Introductie in gezonde voeding

De definitie van gezonde voeding is in de loop der tijd veranderd omdat onze manier van leven ook is veranderd. Vroeger moesten we jagen en zoeken naar eetbare producten in de natuur. Later kwamen er professionals zoals bakkers, boeren en vleeshouwers die de productie op zich namen terwijl de rest van het volk voornamelijk lichamelijke arbeid moest verrichten. Nu hebben de meeste mensen een baan waarbij je weinig fysiek inspannend werk uitvoeren. Onze leefstijl is veranderd maar we houden hetzelfde eetpatroon aan, met als resultaat overgewicht. Wat vroeger gezond was is nu ongezond.

Koolhydraten, gif op je bord

koolhydraten is eigenlijk een ander woord voor suiker. Brood, aardappels, pasta zoals spaghetti en macaroni, rijst, allemaal voedingsmiddelen met veel koolhydraten. Daarnaast snoepen we ook veel zoetigheid, koekjes en chips, ook allemaal rijk aan koolhydraten. Deze suikers worden snel afgebroken en opgenomen door het lichaam, maar als je die snelle energie niet meteen verbrandt word het als vet opgeslagen in de vetcellen. Met onze leefstijl hebben we die snelle suikers veel minder nodig.

Eiwitten zijn de oplossing

Een eiwitdieet is arm aan koolhydraten en rijk aan eiwitten. We noemen ze ook proteïnen, het zijn bouwstoffen met een complexe moleculaire structuur die langzaam in jouw lichaam worden verbrandt en worden omgezet in energie. Omdat dit proces langzamer verloopt dan bij koolhydraten krijg je niet de insuline piek die suikers geven. Proteïnen zijn noodzakelijk voor een snel herstel van de spieren, en je hebt langer een voldaan gevoel in je maag.

Geen honger met een eiwitdieet

Vaak worden diëten geassocieerd met honger. Bij een eiwitdieet is dit niet het geval omdat je veel langer een verzadigd gevoel hebt. De drang om weer te gaan eten is veel kleiner. Door een deel van de koolhydraten te vervangen met eiwitten krijg je minder calorieën binnen, en je hebt langer baat van de energie die proteïnen jouw lichaam bieden.

Voedingsmiddelen in een eiwitdieet

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten:

Vlees en vis: Dierlijke producten zijn de grootste bron van eiwitten. Kies voor “echte” stukken vlees en vis, niet de verwerkte producten die met de restjes worden gemaakt. Vlees en vis heeft vaak ook behoorlijk wat vet, dat is in beperkte mate geen bezwaar, je kunt kiezen voor mager vlees maar een vet stukje vis of zelfs spek op zijn tijd is echt geen probleem.

Zuivelproducten: Melk, yoghurt en kaas leveren ook veel eiwitten. Let ook hier op de hoeveelheid vet, een stuk oude kaas heeft veel calorieën, magere yoghurt juist niet. Vermijd zuivelproducten met toegevoegde suikers. Uiteraard hebben eieren veel eiwitten, wees niet bang voor een hoog cholesterol, dat verband blijkt niet juist te zijn.

Peulen en bonen: Je ziet dat er veel dierlijke producten worden gebruikt in een eiwitdieet. Gelukkig kun je ook met plantaardige producten veel eiwitten tot je nemen. Peulen en bonen leveren veel proteïnen en passen uitstekend binnen een eiwitdieet. Kies bij soja producten indien mogelijk voor biologische producten.

Noten: Een handjevol noten is een heerlijke snack die goed vult en een bron is aan eiwitten, mineralen en gezonde vetten. Noten zijn ook heerlijke smaakmakers in salades en houden je maag langer verzadigd. De originele superfoods!

Opkomende populaire bronnen van eiwitten zijn algen en insecten. Wees niet bang om iets nieuws te proberen!

Een eiwitdieet houd je langer vol

Een dieet is moeilijk vol te houden, een eiwitdieet is ook gezond en lekker op de lange termijn mits je naast eiwitten ook voldoende voedingsmiddelen met vitamines en vezels tot je neemt, en verse producten gebruikt. De sleutel tot een gezond eiwitdieet is het vervangen van koolhydraten met eiwitten. Je zult meer energie krijgen, snel afvallen en je heerlijk fit voelen!